Veel mensen vinden starten met SEO moeilijk, maar dat hoeft het zeker niet te zijn.

Hoe word ik gevonden in Google?
Wat is SEO?
Met welke SEO tools moet ik starten?

Het zijn allemaal vragen die je krijgt als je als webbouwer van een klant vraagt om eigen teksten aan te leveren. Hier vind je een spoedcursus SEO.

SEO: wat is dat?

In het kort is SEO:

  1. Techniek
  2. Link-building
  3. Content

De eerste twee gaan we in dit artikel niet op in; daar kun je als relatieve leek over het algemeen niets mee. Het gaat over de ‘architectuur’ van de website (is de code netjes opgemaakt) en over ‘wordt de website genoeg vermeld elders op het internet’. Zaken waar je vaak niet veel invloed op hebt, of zaken die veel mensen willen uitbesteden. Content: daar kun je zelf iets mee. Content, techniek en link-building is niet 100% van elkaar gescheiden, dat zul je nog begrijpen.

Analytics en Search Console

Bij een website die gebouwd is door Leonardmedia zit altijd de analysetool Google Analytics in; Google Search Console kan hier ook aan worden toegevoegd. Beide zijn gratis tools van Google die handig zijn om je website te monitoren. Ze bekijken de online vindbaarheid van je website in Google (Search Console) en het gedrag van gebruikers als ze eenmaal op je website zijn (Google Analytics) te monitoren. Maar dit gaat al een stuk verder dan de basis:

De basis ligt bij content.

SEO teksten schrijven: eerste tips

Bedenk je dit: ‘Google wil’ dat een tekst logisch en kwalitatief is voor de lezer, en Google moet zelf ook snappen waar je SEO tekst over gaat. En misschien nog wel belangrijker: Google geeft voorrang aan prettig leesbare teksten. Voor dit artikel gaan we in op zoekwoorden, interne links, en lijstjes.

Dat houdt in:

Zoekwoorden

De pagina moet de zoekwoorden bevatten, maar niet te veel. Stop het hoofdzoekwoord of een versie daarvan altijd in de titel (H1), in een aantal H2 koppen (vaak “Heading 2” in Wordpress websites), en in de broodtekst.

Je leest het: H1, H2 – dat klinkt technisch. Dat klopt een beetje, het is code die ‘verstopt’ wordt meegegeven om in de website uiteindelijk de juiste stijl (styling) mee te geven aan content. Een website die goed ingericht is voor SEO heeft deze koppen zo aangepast dat ze kloppen volgens de richtlijnen van de zoekmachines. Daar zou je als tekstschrijver niet naar moeten hoeven kijken. Denk wel aan:

  • Heading 1 heeft de grootste SEO waarde
  • Heading 2 volgt daar op
  • Heading 3 heeft even veel waarde als broodtekst
  • Alles daar onder ook.

Dat betekent niet dat andere koppen waardeloos zijn. Alles waarmee je een tekst goed organiseert vertelt Google: die heeft zijn SEO goed op orde – die website willen we tonen in de zoekresultaten. Maar dan moeten je zoekwoorden er wel in voorkomen.

Synoniemen, vervoegingen, meer- en enkelvoud voor zoekwoorden dragen ook bij aan goede SEO.

Bonus-tip: wat werkt snel in Google? Als onderdeel van jouw aanpak om de juiste zoekwoorden te verwerken in je tekst op een natuurlijke manier werkt het goed om vragen letterlijk te stellen en die vervolgens te beantwoorden. Met de opkomst van ‘voice-based’ search geeft Google al enige tijd aan dat dit een ‘ranking factor is’ (“goed als je dat op je pagina’s hebt”).

Interne links

Waar het onderwerp van het artikel wordt genoemd elders op je website (intern binnen de site dus: interne links) moet een linkje komen naar dat artikel. Zorg ervoor dat je die interne links activeert. Bijvoorbeeld: op het artikel over podcasts op deze website staat een link naar dit artikel, omdat voor een podcast SEO ook belangrijk is (het vergroot de kans dat als je wilt starten met een podcast, je podcast goed gevonden wordt door Google(.

Snelle tip

Zeker bij grotere websites, als je het overzicht kwijt bent, of als dubbelcheck: gebruik in Google het volgende: “site:[website] [zoekwoord]”. In je zoekbalk typen werkt ook. Je zoekt zo binnen één domein. Je krijg dan alleen zoekresultaten van dat zoekwoord binnen de ingevoerde website. Bijvoorbeeld: “site:leonardmedia.nl SEO”. Je vindt alles met “SEO” binnen de website (het domein) leonardmedia.nl Let op: géén www, geen spatie achter de dubbele punt, wél een spatie na het domein.

Lijstjes!

Lijstjes in de vorm van bulllet points werken erg goed voor SEO. De reden: hiermee geef je stapsgewijs content aan gebruikers, die graag overzichtelijk zien staan wat ze moeten weten. Google neemt dit mee in de rankings en geeft lijstjes de voorkeur. Ook hier zit weer een kleine overlap met techniek (code). Zorg ervoor dat de lijstjes ‘op elkaar aansluiten’; met één enter scheid je elk lijst-item, zodat er niet bij elke bullet point een nieuw lijstje start (zonder dat je dat altijd direct zou zien).

Kort samengevat

  1. Gebruik het hoofd-zoekwoord in de H2 koppen (Heading 2) en zorg dat dat zoekwoord terug komt.
  2. Zorg voor ‘interne links’. Waar het onderwerp van het artikel wordt genoemd elders op anicura.nl (intern binnen de site dus) moet een linkje komen naar dit artikel.
    1. Gouden tip: gebruik “site:[domein] [zoekwoord]” in Google om binnen één domein – anicura.nl – te zoeken. Bijvoorbeeld: “site:anicura.nl zoekwoord”. Let op: geen spatie achter de dubbele punt.
  3. Lijstjes werken goed (bulllet points) voor SEO.